środa, 23 maja 2012

Charakterystyka postaci - Parametry

Witam serdecznie
Chyba nadszedł wreszcie czas, aby napisać coś w temacie mechaniki gry. Bo jak do tej pory wiadomo było tylko, że oparta jest na kostkach K30. Postanowiłem więc przybliżyć nieco atrybuty (parametry) tworzonych przez graczy postaci.


     
      Każdą postać gracza okresla 9 głównych ”parametrów”. Ich wartość zawiera się w przedziale od 1 do 28. W naturalny sposób można osiągnąć maksymalną wartość wynoszącą najwyżej 24. Każda wartość powyżej (aż do 28) wynikać będzie np. z właściwości magicznego przedmiotu, oddziaływania błogosławieństwa, bądź też będzie skutkiem zastosowania czaru lub cudownej mikstury. Oczywiście, czym wyższa wartość danego parametru tym lepiej dla postaci.

PARAMETRY

      SIŁA (S) - jest wyznacznikiem krzepy i muskulatury postaci. Ma bezpośredni wpływ na zdolność postaci do bezpośredniej walki oraz obrażeń jakie postać będzie zadawała. Parametr siły wpływa również na wszelkie uzdolnienia związane z udźwigiem, przesuwaniem ciężkich przedmiotów itp.
      ZWINNOŚĆ (Z) – jest wyznacznikiem koordynacji ruchowej postaci. Ma bezpośredni wpływ na zdolność postaci do walki dystansowej oraz obrażeń jakie postać będzie zadawała. Pomaga również określić „szybkość” oraz „reakcję” postaci. Parametr zwinności wpływa także na wszelkie uzdolnienia związane z wykonywaniem czynności manualnych, otwierania zamków itp. Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza zręczności” (pancerz przeciw fizycznym obrażeniom spowodowanym od upadku z wysokości).
     KONDYCJA (K) – jest wyznacznikiem tężyzny fizycznej i sił życiowych postaci. Ma bezpośredni wpływ na wartość „witalności”. Parametr kondycji wpływa również na wszelkie uzdolnienia związane z trudami wędrówki, zmaganiem z chorobami lub truciznami itp. Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza fizycznego” (pancerz przeciw fizycznym obrażeniom zadanym w walce).
      UMYSŁ (U) – jest wyznacznikiem inteligencji i logicznego rozumowania postaci. Ma bezpośredni wpływ na wartość „rozwoju”. Parametr umysłu wpływa również na wszelkie uzdolnienia związane ze zdobywaniem i przyswajaniem wiedzy, posługiwaniem się obcymi językami itp. Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza mądrości” (pancerz przeciw próbie okłamania, słownego oszukania).
      INSTYNKT (I) – jest wyznacznikiem wyostrzenia naturalnych zmysłów postaci. Ma bezpośredni wpływ na wartość „farta”. Parametr instynktu wpływa również na wszelkie uzdolnienia związane z uniknięciem pułapki, wykryciem zagrożenia, nasłuchiwaniem, spostrzegawczością itp. Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza zmysłowego” (pancerz przeciw nieokreślonemu zagrożeniu, przeciw próbie okradzenia, zdradzenia).
      ODWAGA (O) – jest wyznacznikiem odporności psychicznej postaci. Ma bezpośredni wpływ na wartość „przewagi”. Parametr odwagi wpływa również na wszelkie uzdolnienia związane z podjęciem działań w trudnych warunkach itp. Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza psychicznego” (pancerz przeciw odrętwieniu (apati) oraz panice, przeciw psychicznemu zniewoleniu, wyprowadzeniu z równowagi).
      CHARYZMA (C) – jest wyznacznikiem wzbudzania szacunku przez postać jak również jej fizycznej atrakcyjności. Ma bezpośredni wpływ na wartość „uwodzenia” i „dowodzenia”. Parametr charyzmy wpływa również na wszelkie uzdolnienia związane z oddziaływaniem na inne jednostki, zapanowaniem nad tłumem itp. Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza wzorcowego” (pancerz przeciw uwiedzeniu, porwaniu swoją osobowością).
      WIARA (W) – jest wyznacznikiem duchowej substancji udzielonej postaci przez konkretny boski byt. Ma bezpośredni wpływ na charakter postaci oraz siłę przyzywanych błogosławieństw, modlitw, klątw, uroków. Parametr wiary wpływa także na efekt (moc) otrzymanych błogosławieństw przez postaci nie będące kapłanami. Decyduje również o zdolności każdej postaci do bezpośredniej walki oraz obrażeń jakie postać będzie zadawała w świecie duchowym (w zaświatach). Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza duchowego” (pancerz przeciw klątwom, złym modlitwom, próbie wyrwania duszy, opanowaniu duszy przez demona).
      MAGIA (M) – jest wyznacznikiem potencjału energetycznego (eteru) postaci i jej zdolności do władania tą energią (naginania jej do swoich potrzeb i wedle swego upodobania). Ma bezpośredni wpływ na siłę przyzywanych zaklęć, czarów, rytuałów. Decyduje również o zdolności każdej postaci do używania magicznych przedmiotów, cudownych mikstur (naginania woli tych przedmiotów tak aby działały na postać) itp. Jest też wyznacznikiem zdolności każdej postaci do bezpośredniej walki oraz obrażeń jakie postać będzie zadawała w świecie astralnym (w osnowie). Od tego współczynnika zależy wartość „pancerza magicznego” (pancerz przeciw wrogim czarom, przeciw poszczególnym mocom żywiołów).

11 komentarzy:

  1. Cech podstawowych dość sporo ma ten system. Zastanawiam się, czy to nieco nie utrudni rozgrywki... Ale bardzo podoba mi się pomysł z zaznaczeniem górnego pułapu na 24. Tylko dlaczego maksymalna wartość to 28, a nie 30? I, jak rozumiem, tych właśnie cech będą dotyczyć bonusy rasowe?

    Gdzieś tu wcześniej wyłapałam błąd, ale teraz nie mogę go znaleźć.;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hejka Moreni,
      Próbowałem oprzeć system początkowo na 5, a później na 7 cechach. Jednak za każdym razem, czegoś mi brakowało. Optymalnie wyszło mi na 9 cechach, tak aby było co trzeba. Teraz tylko ważne będzie takie zbalansowanie systemu, aby nie zniszczyć mechaniki tysiącem tabelek. Tworząc parametry postaci chciałem uniknąć systemów np. z 4,5 tylko cechami, bo dla mnie są nieco zbyt proste przy rozwijaniu postaci, aczkolwiek np. przy grach komputerowych nawet, nawet się sprawdzają.

      Jeśli chodzi o górny pułap ustawiony na 28 to wynika on z faktu, że wyniki 29 i 30 to odpowiednio mała i duża porażka.

      Dobrze myślisz :) - bonusy rasowe będą dotyczyły cech. Będą też wpływały na odpowiednie "uzdolnienia". Szerzej opiszę to jeszcze pewnie w jakimś innym poście - jak będzie gotowe :).

      Jeśli przypomnisz sobie jaki to błąd to daj znać. Będę zobowiązany :).
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. O, znalazłam. Przy opisie charyzmy stoi: "Parametr odwagi wpływa również na wszelkie uzdolnienia związane z oddziaływaniem na inne jednostki". Tam chyba powinna być charyzma?

      Usuń
    3. Dzięki - już poprawione :)

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. troche duzo tych parametrow :) ale to chyba zapewni wieksza roznorodnosc rozdawania punktow i expienia. bedzie trudno znalezc innego bohatera o takich samych statach :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hejka Sandro,
      mam nadzieję, że jak doprowadzę mechanikę do końca to będzie ona w miarę przejrzysta na tyle, że ta ilość parametrów nie będzie przeszkadzała, a wręcz przeciwnie, właśnie będzie pomocna w kreowaniu różnorodnych postaci.
      Ależ rozbudowane zdanie stworzyłem, heh.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Dziś trafiłem na tego bloga i przeczytałem całego. Gratuluję zapału i podziwiam kreatywność.
    Co do statystyk, wydaje mi się, że niepotrzebny jest parametr "Odwaga"
    No a przynajmniej nie tak samo ważny jak "Siła" czy "Magia". Może się skończyć tym, że gracze chcący bardziej bezpośrednich bonusów będą inwestować głównie w te bardziej oczywiste atrybuty.
    Według mnie odwaga powinna być raczej umiejętnością lub statystyką wynikającą z Umysłu/Instynktu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki za komentarz, miłe słowa i Twoje spostrzeżenia.
      Co do ilości parametrów postaci, to cały czas kwestia nie do końca rozwiązana. Idealnie byloby 7, ale nie chciałbym wrzucić do 1 parametru kilku odrębnych cech. Jak choćby stało się w 2 edycji Warhammera. Włączenie Opanowania do Siły Woli doprowadziło do sytuacji, w której postać fightera niejednokrotnie uciekała z pola walki, a najbiedniejszy mag (który nosa spoza kolegium nie wychylił) stał dzielnie przed trollem śmiejąc mu się w twarz [aczkolwiek tylko do pierwszego otrzymania obrażeń :)].
      Pzdr

      Usuń
  5. a może lepiej skorzystać z gotowej mechaniki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałem kiedyś o gotowej mechanice. To zapewne przyspieszyło by prace nad grą. Ale wiesz jak to jest, chciałbym stworzyć coś swojego, również w tej materii :-).
      Sporo w mechanice się zmieniło od czasu tego postu. Choćby to, że teraz parametrów jest 7 zamiast 9.
      Pozdrawiam i thx za komentarz

      Usuń